Liikuttavat mobiilisovellukset

 

Tieto- ja viestintäteknologian käyttö on lisätty jokaiseen oppiaineeseen uudessa opetussuunnitelmassamme. Mitä hyötyä teknologia tarjoaa koululiikuntaan?

Älypuhelimet ovat osa oppilaiden arkipäivää. Niiden parissa vietetty aika on kasvanut huomattavasti, ja siitä ollaan oltu huolissaan. Yksi koululiikunnan tavoitteista on fyysisen aktiivisuuden lisääminen eli terveysnäkökulma, jonka mukaan koululiikunnan tavoitteena on kasvattaa kohti liikunnallista elämäntapaa. TVT:n avulla liikuntamahdollisuudet ovat aina mukana taskussa ja pelaaminen on helppoa aloittaa milloin tahansa. Esimerkiksi Pokemon GO oli viime kesänä mobiilipelimaailman puhutuin hitti. Se sai lapset ulos liikkumaan. Uskon, että pelaaminen tuo hyviä ja kiinnostavia uusia mahdollisuuksia erityisesti vähäisesti liikkuville oppilaille.

Sen lisäksi, että liikuntapelit ovat motivoivia oppilaiden arjessa ja vapaa-ajalla, voidaan niitä käyttää myös liikuntatuntien apuvälineenä. Sovelluksien avulla voidaan esimerkiksi harjoitella suunnistamista, opetella uusia motorisia perustaitoja ja niistä löytyy valmiita kuntoiluharjoituksia. Älylaitteiden sovelluksien lisäksi netti on täynnä erilaisia hyviä opetusvideoita esimerkiksi tanssiin, temppuiluun tai parkouriin. Videoita voidaan katsoa yhdessä videotykiltä tai älylaitteelta harjoittelun ohessa.

Itse olen kokenut, että älylaitteiden käyttö on monipuolistanut omia liikuntatuntejani. Suunnistuspelien pelaamisen avulla voidaan myös opetella turvallista liikkumista koulun lähiympäristössä.

Lähdetään liikkeelle muutamilla helpoilla ja kaikille sopivilla iPad-liikuntasovelluksilla. Tässä niistä muutama esimerkki:

Action track

GPS-sijaintijärjestelmään perustuvan pelin avulla voidaan luoda oppimisratoja eri oppiaineiden sisällöistä esimerkiksi koulun lähiympäristöön. Oppilaille voidaan antaa tehtäviä, joihin voi vastata esimerkiksi monivalintana, kuvalla tai videolla. Opettaja pystyy seuraamaan ja arvioimaan oppilaiden suorituksia reaaliajassa. Lisensoidut käyttäjätunnukset on jaettu kaikille Tampereen opettajille. Toimii mobiililaitteelle ladattavalla appilla ja tarvitsee nettiyhteyden.

Sworkit Kids

Peli tarjoaa erilaisia ohjattuja kuntopiirejä ja kehonhuoltoharjoituksia, joiden suorittamisajan voit säätää itse. Hyvä sovellus esimerkiksi silloin, kun haluaa jakaa ryhmän puoliksi, jolloin toinen ryhmä voi pelata Sworkittia ja opettaja voi ohjata toista ryhmää. Koko ryhmän kanssa pelattaessa opettajalle jää aikaa palautteen antamiseen ja ohjaamiseen (tai ope voi tehdä samalla itse kuntopiirin).

Jungle Race

(Toimii verkkoselaimessa kaikilla älylaitteilla, joissa on verkkoyhteys)

Helppo ulkona pelattava GPS-suunnistuspeli, jossa kerätään liikkuvia hedelmiä kartalta. Motivoiva peli, jonka avulla voidaan opetella suunnistus- ja karttataitoja.

Pokemon Go

Omilla älylaitteilla pelattava paikkatietojärjestelmään perustuva Pokemonien keräilypeli, joka sai lapset kesän ja syksyn aikana liikkeelle mobiililaitteidensa kanssa. Pelatessa tulee paljon kävelyä tai juoksua ja sen avulla voidaan oppia myös suunnistus- ja karttataitoja.

Sopii erinomaisesti ohjatuksi välituntiliikunnaksi. Peli motivoi esimerkiksi yhteiselle lenkille koulun lähiympäristöön.

O’See Video delay

Hyvä väline taidon oppimisen tueksi. Sovelluksen avulla voidaan videoida omia suorituksia, jonka jälkeen ne toistuvat älylaitteen ruudulta. Videon katsominen antaa oppilaille välineen totteuttaa itse- ja vertaisarviointia erilaisista liikuntasuorituksista, tempuista sekä tehtävistä. Sopii hyvin esimerkiksi palloiluun sekä voimisteluun.

Slowpro

Voit kuvata suorituksista hidastettua videota ja antaa palautetta sen avulla.

Just dance now!

Tietokoneen ja videotykin avulla pelattava tanssipeli, jota ohjataan liikuttamalla omaa älylaitetta. Sisältää valmiit kappaleet ja koreografiat. Hauska ja motivoiva peli, jota voi pelata isollakin porukalla. Sopii sekä liikuntatunneille että välitunneille.

Pistemestari

Sopii ryhmien arpomiseen sekä pisteiden laskemiseen pelatessa esim. sählyä. Sovelluksen avulla voidaan arpoa aina uusi ryhmäjako. Joukkueille annetaan pisteitä ja samalla jokainen oppilas kerää itselleen myös henkilökohtaisia pisteitä.

Liikunnan iloa kaikille!