Oppimisympäristöt

Opetussuunnitelman mukaan oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti monipuolisen ja joustavan kokonaisuuden. Oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja, paikkoja, yhteisöjä ja toimintakäytäntöjä, joissa opiskelu tapahtuu. Esimerkiksi työpaikat, yritykset, kirjastot, liikunta-, taide- ja luontokeskukset, museot sekä monet muut yhteistyötahot tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia.

Oppimisympäristöjen käytössä otetaan huomioon eri oppiaineiden erityistarpeet. Oppimisympäristöjen tulee tarjota mahdollisuuksia luoviin ratkaisuihin sekä asioiden tarkasteluun ja tutkimiseen eri näkökulmista. Oppimisympäristöjen valinnassa otetaan huomioon, että oppilaat oppivat uusia tietoja ja taitoja myös koulun ulkopuolella.

bauhaus

Oppimista Bauhausissa.


Mikko Siippainen  ja Helena Heinonen

(etunimi.sukunimi@tampere.fi).