Yhteisopettajuus

Seuraavassa kaaviossa on esitettynä yhteisopettajuuden työskentelymallit. (Paina kuvaa, jolloin se suurenee.)

yhteisopettajuus-taulu

”Näistä meidän olisi hyvä puhua”

Aikaa suunnittelulle ​

  • Paljonko tarvitsemme aikaa? ​
  • Mistä löydämme ajan suunnittelulle? ​
  • Miten asioiden valmistelu ja vastuu jakaantuu?  ​
  • Miten käytämme yhteisen suunnitteluajan? ​
  • Miten voimme tallentaa yhteistyösuunnitelmamme helpottaaksemme työtämme? (O365 OneNote tai Teams, ilmaisohjelma Trello) ​

Ohjaaminen ja opintokokonaisuus 

  • Mitä opetussuunnitelman oppiainekohtaisista tavoitteita otamme mukaan? ​
  • Mitkä laaja-alaisen tavoitteet painottuvat opintokokonaisuudessa? ​
  • Kuka suunnittelee työtavat? ​
  • Miten otamme oppilaat mukaan suunnitteluun? ​
  • Kuinka jaamme oppilaiden ohjaamisen vastuun? ​
  • Kuka muokkaa opintokokonaisuuden sisällön? ​
  • Miten annamme tukevaa  ja oppimista edistävää palautetta  oppimisen aikana? ​
  • Miten reagoimme oppilaiden tarpeisiin prosessin aikana? ​
  • Miten havainnoimme oppimisen aikaista tuen tarvetta? ​
  • Kuka miettii tuen muodot ja erilaiset tavat osoittaa osaamista? ​
  • Mitkä ovat vahvuutemme ohjaamisen ja arvioinnin suhteen? ​
  • Onko meillä erityistä osaamista laaja-alaisen taitojen ohjaamisessa? ​
  • Kuinka jaamme osaamista? Kuinka voimme tukea toista osaamisen kehittämisessä? ​
  • Vuorottelemmeko vastuualueita? ​

Arviointi ​

  • Kuka pohtii opintojaksolle asetettujen tavoitteiden mukaiset kriteerit arvioinnille (yksilö-, vertais-  ja ryhmäarviointi)? ​
  • Kuka arvioi, miten  ja missä arvioidaan?  ​
  • Kuinka teemme formatiivista arviointia oppimisen aikana? ​
  • Miten osaamista voisi osoittaa monipuolisesti? ​
  • Miten oppilaan näytöt dokumentoidaan? ​
  • Miten arvioimme opintokokonaisuuden onnistumista? ​
  • Voiko oppilaat arvioida opettajan työskentelyä? ​

Oppilaiden käytös ​

  • Onko koulumme opetussuunnitelmassa määritelty käyttäytymisen tavoitteet ja sovittu arviointiperusteista? ​
  • Jos voisimme määrittää luokalle kolme luokan toimintaohjetta, mitkä ne olisivat? ​
  • Kuinka puutumme epäasialliseen käyttäytymiseen? ​
  • Kuinka puutumme käyttäytymiseen ennakoivasti? ​
  • Kuinka johdonmukaisia olemme käyttäytymiseen puuttumisessa? ​

Kommunikaatio ​

  •  Millaiset ovat yhteisopettajuuden pelisäännöt? ​
  • Miten tuomme esille omat ennakkokäsityksemme ja odotuksemme? ​
  • Miten pidämme yllä sitoutumista ja yhteistyön motivaatiota?  ​
  • Miten ratkaisemme yhteistyössä esiin tulevia ongelmia ja otamme huolemme puheeksi? ​
  • Miten annamme työkaverille palautetta? ​
  • Miten varmistamme, että kaikki mielipiteet saadaan tasapuolisesti julki? ​
  • Miten pyydämme apua? ​
  • Miten annamme apua? ​
  • Miten ylläpidämme innostuksen ja kehittämisen ilmapiiriä? ​
  • Miten rakennamme aikuisten ja lasten välistä myönteistä yhteistyön ilmapiiriä (me-hengen luominen)? ​

Työn ja vastuun jakaminen ​

  • Kuinka selitämme yhteistyömme ja tasa-arvoiset roolimme  oppilaille? ​
  • Miten oppimiseen varattu tila jaetaan? Tarvitseeko jotain muuttaa? ​
  • Kenen vastuulla on paperityöt, jos oppilaalle tehdään pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma tai selvitys? ​
  • Kuka on vastuussa yhteistyöstä koteihin päin? Miten yhteyttä pidetään? ​
  • Miten tiedotamme koteihin riittävästi oppilaan opintojen aikaisesta edistymisestä? ​
  • Kuka osallistuu marras- tammikuun vanhempien tapaamiseen? Osallistummeko molemmat vai pidämmekö erikseen? Vai pidämmekö osan tapaamisista yhdessä? ​
  • Kuka huolehtii kasvatuskeskusteluista ja mahdollisista kurinpitomenettelyistä?  ​
  • Kuka on vastuussa muiden asiantuntijoiden konsultoinnista (esim. koulukuraattori, koulupsykologi)? ​
​Edellä oleva muokattu Kummi 16. Tavoitteena yhteisopettajuus. Näkökulmia ja toimintamalleja onnistuneeseen yhdessä opettamiseen. Olli-Pekka Malinen & Iines Palmu (toim.)pohjalta

yhteisopettajuus-yhteiskuva
Be Sociable, Share!