Lokakuu on lukukuu

Lokakuu on lukukuu  –ideoita lukemiseen innostamiseen

Ota lukeminen entistä suuremmaksi osaksi arkea ja vietä kokonainen kuukausi teeman parissa. Tehdään yhdessä lukemisesta nautinnollinen ja innostava viikoittainen tai ihan päivittäinen rutiini.

Lukutapavinkkejä

Tekstejä kannattaa lukea eri tavoin, jotta lukutaito kehittyy. Vaihtelu virkistää!

  1. Kuunteleminen
    Opettaja lukee ääneen ja oppilaat saavat nauttia kuuntelemisesta.
  1. Salapoliisilukeminen
    Opettaja lukee ääneen ja oppilaat seuraavat tekstiä omasta kirjastaan. Opettaja lukee välillä jonkun sanan väärin ja oppilaat huutavat oikean sanan huomatessaan virheen.
  1. Taukolukeminen
    Opettaja lukee ääneen ja välillä keskeyttää lukemisen. Oppilaat seuraavat tekstiä omasta kirjastaan ja sanovat ääneen sen sanan, joka tulisi seuraavana tekstissä.
  1. Porinalukeminen
    Oppilaat lukevat tekstiä ääneen, jokainen omaan tahtiinsa.
  1. Parilukeminen
    Oppilaat lukevat tekstin valitsemallaan tavalla.
  1. Tunnelukeminen
    Luetaan tekstiä eri tunnetiloilla esim. surullisesti tai iloisesti.

(Lisää vinkkejä mm. Välkky-sarja, Sanoma Pro)

Lukubingo

Montako lukutehtävistä saat rastitettua? Yritä saada neljä vaakaan, pystyyn tai kulmasta kulmaan.

Kummitustarinoiden lukeminen ja kirjoittaminen

  1. Luetaan kummitustarinoita ryhmissä. Jos mahdollista, vaikka varastossa viltin alla taskulampun valossa.
  2. Kirjavinkkejä: Aaveiden Tampere (yläkoulu), Tonttuvaarin kummitustarinoita, Böö! Maailman parhaita kummitustarinoita
  3. Lukemisen jälkeen tutustutaan kummitustarinoiden kirjoittamiseen. Apuna voi käyttää teosta Heikkilä&Leinonen: Kauhumaan kartta, kirjoita jos uskallat

Kirjat kiertoon –lukutunti

Jokainen oppilas tuo kotoa tai kirjastosta kolme kirjaa. Kirjat jaetaan luokan oppilaille. Jokaista kirjaa luetaan hiljaa itsekseen kymmenen minuuttia. Kun kirjat on luettu, keskustellaan ryhmissä, minkä kirjan haluaisi mieluiten lukea kokonaan ja miksi. Tällä tavalla voi löytää itselleen lukukirjan, jota ei ehkä muuten olisi kirjahyllystä valinnut.

Tehdään oma ”lukukuu”-kalenterisivu.

  • piirretään teemaan sopiva kalenterikuva ja keksitään uudet nimipäivät kirjojen nimien mukaan – tai etsitään ja merkitään kunkin päivän kohdalle sellainen teos, jossa esiintyy kyseisen päivän nimipäiväsankarin nimi tai jonka kirjoittajalla on tuolloin nimipäivä (esim. 5.10. Inka Nousiainen, Yökirja)
  • jokainen valitsee lukukuun kirjoista yhden luettavakseen
  • voidaan sopia etukäteen ”liputuspäivä”, jolloin kirja pitää olla luettuna ja jolloin kirjat esitellään tai niistä tehdään tehtäviä
  • 10. 10 on yksi lukukuun kohokohtia, jolloin juhlitaan suomalaista kirjallisuutta
Neea Weckman ja Elina Lehtonen
8.C Kaarilan koulu

Luetaan ääneen novelleja, satuja tai runoja

  1. Porukka jaetaan 2-4 oppilaan ryhmiin.
  2. Arvotaan, lototaan tai muuten valitaan jokaiselle pienryhmälle sopiva luettava teksti.
  3. Ryhmä valmistelee tekstistä kuunnelman tai lukee/ esittää sen muille.
  4. Tekstien käsittelyyn voi liittää draamatehtäviä (esim. kuuma tuoli, patsaat)

Novellivinkkejä yläkoululle: Panttivanki ja muita kertomuksia, Näytän hyvältä ilman paitaa, Haiseva käsi ja muita kauheita tarinoita Uhriniituntakaisesta

 

 

Saavutettavuusseloste