Heikki Hämähäkki temppuilee

”Paistaa päivä, tuulee tuuli, titityynkin Heikki kuuli.” laulelee Heikki Hämähäkki ja nostelee reippaassa tahdissa jalkojaan kilven vasemmalla ja oikealla puolella kulkiessaan eteenpäin metsän reunassa polkua pitkin. Muurahaisista ei näy enää jälkeäkään, eikä kuuluu mitään ääntäkään niiden jalkojen suhinasta. Heikki Hämähäkki miettii, kuinka muurahaiset osasivat kulkea hienosti pitkässä letkassa, ja ne osasivat rauhallisesti seurata toisiaan. ”Taisi olla seuraa johtajaa -leikki niillä menossa.” tuumailee Heikki itsekseen. Viimein se saapuu leikkikentän reunaan ja näkee siellä liikettä kaikilla kahdeksalla silmällään. Samalla hetkellä sen herkät jalat tuntevat töminää, kun joukko lapsia kiitää juosten sen ohitse kentällä olevaan hämähäkkikeinuun. Lapset laskevat repun maahan kiven juureen ja kiipeävät keinun kyytiin. Heikki Hämähäkki huomaa repun ja siirtyy lähemmäksi. ”Ihan selvästi sama reppu, jonka kyydissä tulin tänne ulos.” Heikki pohdiskelee ja jää miettimään asiaa. Esine on tallessa kilven päällä ja seittikerä on taskussa kilven alla, hyvä ja mahtavaa!

Heikki Hämähäkki aikoo testata omia jalkojaan. Miten sen jaloilla voi tehdä erilaisia temppuja? ”Tässä leikkikentällä on niin tasaista, että se on varmaan helppoa!” Heikki tuumailee. Se kokeilee nostaa seitsemän jalkaa ilmaan, ja päättää seisoa vain yhdellä jalalla. Hetken se pysyy pystyssä, mutta kellahtaa kyljelleen rahisevan hiekan päälle. Sitten se yrittää nostaa keskimmäiset jalat ilmaan ja seisoo pelkästään etu- ja takajaloilla. Mitä ihmettä, Heikki Hämähäkki pysyy pystyssä, eikä horjahda mihinkään suuntaan. ”Kokeillaan pelkillä etujaloilla.” sanoo Heikki ja nostaa kaikki kuusi muuta jalkaansa ilmaan. ”Onnistuin!” Heikki iloitsee ja päättää lopettaa jaloilla temppuilun siihen paikkaan. Samalla se näkee jotakin punaista vähän kauempana. Se punainen lähestyy Heikki Hämähäkkiä suoraan edestä. Heikki pysähtyy ja jää odottamaan lähestyjää. Se on niin pieni, että siihen on katse tähdättävä vain yhdellä silmällä etenkin, kun siinä näkyy ikään kuin pisteitä. Se katsoo entistä tarkemmin ja viimein se punainen, jossa on mustia pisteitä, on ihan kohdalla.

”Moi moi!” sanoo pieni punainen otus. Heikki Hämähäkki jännittyy paikoilleen ja kuuntelee, kun otus levittää punaiset peitinsiipensä ja lehauttaa viuhuen niiden alta läpinäkyvät lentosiipensä. Saman tien lentosiivet ovat kadonneet punaisen ja pilkullisen otuksen peitinsiipien alle. ”Olen leppäkerttu ja minulla on hienot pisteet, niitä on seitsemän.” kehuu leppäkerttu pisteidensä määrää. Heikki Hämähäkki oli kyllä laskenut ne jo. ”Leikitäänkö piilosta?” kysyy leppäkerttu Heikiltä. Se vähän epäilyttää Heikkiä, koska se on ennenkin nähnyt, kuinka leppäkerttu lähtee lentoon siivet viuhuen. Sen mielestä leppäkertun piilopaikat ovat niin kaukana ja todella piilossa, että on vaikea löytää sitä leikissä. Siksi Heikki Hämähäkki sanookin leppäkertulle, että leikitään piilosta toisella kertaa. Samalla hetkellä leppäkerttu levittää siipensä ja hetkessä se on hävinnyt näkyvistä.

Heikki Hämähäkki päättää jatkaa temppuiluaan. Se katsoo ylöspäin ja näkee hiekkalaatikon pystysuoran seinän. Heikki päättää kiivetä seinää ylös. Nyt tarkistus! Seittikerä on valmiina, jos sitä tarvitaan, hyvä. Heikki Hämähäkki ojentaa etujalkansa pitkiksi ja tarttuu jalallaan sopivaan kohtaan ja toisella jalalla. Se ponnistaa itsensä irti maasta ja alkaa siirrellä jalkojaan vuorotellen seinämää pitkin ja ylöspäin. Heikki joutuu olemaan tarkkana koko ajan. Jos se irrottaa kokonaan kaikki jalkansa, niin on vaarana, että se putoaa pitkän matkan alaspäin. Viimein Heikki on hiekkalaatikon reunalla ja se voi iloita omista voimistaan, kun pääsi ylös asti. Hyvä Heikki! Heikki Hämähäkki juoksee hiekkalaatikon reunan päällä monta kierrosta, koska niin mukavasti sen kiipeäminen sujui. Heikki Hämähäkki nauraa aivan kippurassa itselleen, koska temppuilusta ja juoksemisesta tuli niin hyvä olo.

Äkkiä Heikki Hämähäkki muistaa repun, jonka se näki maassa ison kiven juurella. Se reppu näytti kovin tutulta ja siinä oli niitä samoja puiden kuvioita. Heikki Hämähäkki haluaisi mennä välillä lastenhuoneeseen takaisin. Sillä on mukanaan Esine, ja sen pitäisi kyllä palauttaa se sinne takaisin. Heikki Hämähäkki kulkee hiekkalaatikon reunaa pitkin ja yrittää katsella joka suuntaan ja muistella missä kohdassa se iso kivi on, jonka viereen lapset jättivät repun. Sitten alkaa taas kuulua lasten äänet. Ne voimistuvat ja Heikki huomaa lasten tulevan kohti hiekkalaatikkoa. ”Hei, istutaan tässä vähän aikaa ja juodaan mehua.” puhelevat lapset toisilleen ja nostavat repun maasta syliinsä. Repun vetoketju aukeaa ritisten ja lapsen käsi nostaa taskusta mehupullon. Samalla hetkellä Heikki Hämähäkki katsoo reppua silmät törröttäen. Se on aivan repun vieressä, eivätkä lapset ole vielä voineet huomata sitä. Tuonne taskuun on päästävä, sen avulla pääsen takaisin lastenhuoneeseen.  Heikki istuu hievahtamatta repun vieressä ja odottaa. Nyt ei voi edes tarkistaa seittikerää, on vain luotettava siihen, että se on mukana ja toimintavalmiina. Ja Esine, se on mukana. Sen Heikki Hämähäkki kiinnitti aiemmin seitillään kilpensä päälle.

Heikki Hämähäkki alkaa kiivetä kohti repun taskua. Se pitää kiinni kaikilla voimillaan, ettei repun liukas pinta luiskauta takaisin sitä alas maahan. Heikki kiipeää ja kiipeää. Se tarrautuu viimein vetoketjuun ja pujahtaa repun taskuun. Siellä oli sopivasti tilaa, ja olihan Heikki aiemminkin ollut siellä. ”Hei, nyt lähdetään!” sanovat lapset ja repun taskun vetoketju sulkeutuu ritisten ja rätisten. Heikki Hämähäkki on jälleen repun taskussa. Se istuu heiluvassa repussa ihan hiljaa ja odottaa paluuta lastenhuoneeseen.

Tarina: Mervi Mäkelä

Heikin toimintavinkit

Temppuradat

Liikkuminen on lapselle luontaista ja tärkeää. Sen lisäksi, että liikkuessa harjoitellaan perusliikuntataitoja, liikkuminen on hyvä tapa purkaa energiaa. Liikkuminen vahvistaa lapsen kehitystä ja tukee hyvinvointia. Liikunnan avulla voidaan edistää esimerkiksi lapsen ajattelun kehittymistä, muistamista, käsitteiden oppimista ja rytmitajua. Liikkumalla lapsi oppii perustaitojen ohella havainnoimaan ympäristöään ja kehittämään suhdetta itseensä ja ympäristöönsä. Liikuntavinkkeinä oleviin esimerkkiratoihin lapsi voi itse keksiä lisää erilaisia toimintoja.

Temppurata sisällä

  • tyynyistä lattialle polku, jota pitkin lapsi voi kulkea.
  • tuoleista tunneli, jonka alta lapsi voi ryömiä.
  • patja tai pehmeä matto lattialla – kuperkeikka ja/tai kieriminen.
  • lankaa/narua/hyppynaru tms., jolla tehdään esteet lattialle ja niiden yli hypätään tasajalkaa, yhdellä jalalla.
  • narua voi käyttää tasapainoilussa – kävellään narua pitkin etuperin, takaperin ja vivuittain.
  • ämpäri ja sukista tehtyjä palloja – laitetaan ämpäri pienen matkan päähän ja yritetään osua sukkapallolla siihen – matkaa voi pidentää, jos tuntuu liian helpolta.
  • hyppääminen alaspäin, esimerkiksi sohvalta alas.
  • jos pöydälle kiipeäminen on sallittua, voi tehdä tuoleista ja pöydästä kiipeilytelineen. Laitetaan tuolit niin, että niitä pitkin pääsee kiipeämään pöydälle ja takaisin alas.
  • teipillä voi tehdä lattiaan erilaisia kuljettavia ratoja/viivoja/hyppyruutuja, joille pitää hyppiä.

Temppurata ulkona leikkipuistossa

  • hiekkalaatikon reunaa tasapainoillaan kävellen etuperin, takaperin, sivuttain. (Aikuinen voi halutessaan pitää ensin lasta kädestä kiinni, jos on tarvetta.)
  • kiipeilytelineellä kiipeily ja roikkuminen.
  • liukumäkeen kiipeäminen ja laskeminen.
  • maahan piirretään viivoja, joiden yli hypätään tasajalkaa, yhdellä jalalla, sivuttain tasajalkaa. Pidempiä piirrettyjä viivoja pitkin voidaan tasapainoilla.
  • kerätään käpyjä/pieniä kiviä ja piirretään maahan ympyrä. Yritetään saada heittämällä kävyt ympyrän sisään.
  • Jos kotoa löytyy pallo, jota voi potkia ja hiekkaleluja, joista voi tehdä pujotteluradan. Palloa voi potkia pujotellen radan läpi.
  • rakennetaan hiekkaleluista rata, jota pitää kulkea eri tyyleillä. Hiekkalelut asetellaan 1-2 metrin etäisyydelle toisistaan riviin. Keksitään jokaiselle kierrokselle uusia tapa kulkea hiekkaleluja pujotellen tai niiden yli kulkien, esimerkiksi hyppää yli, kävele takaperin tai kulje karhukävelyä.
  • lapselle annetaan suoritettavaksi erilaisia tehtäviä. Anna tehtäväksi kiertää pensas kolme kertaa ympäri, käydä koskettamassa viittä puuta, hypätä kaksi hyppyä kiveltä jne. Jos lapsi ei heti innostu leikistä, niin mene itse mukaan muutamaan ensimmäiseen tehtävään.

Temppurata ulkona metsässä

  • yritetään kävellä vain kiviä tai kantoja pitkin.
  • tasapinoillaan kiven tai kannon päällä.
  • hypitään puun juurien yli tasahypyillä etuperin, takaperin tai yhdellä jalalla.
  • roikutaan puun oksassa.
  • kun löytyy sopiva puu kiipeilyyn, niin kiivetään siihen ylös ja alas.
  • kerätään käpyjä/pieniä kiviä ja piirretään maahan ympyrä. Yritetään saada heittämällä kävyt ympyrän sisään. Yritetään osua heittämällä sovittuun kohteeseen, esimerkiksi tiettyyn puuhun. Heittomatkaa voi säätää lasten iän ja taidon mukaan.

kerätään keppejä ja risuja ja tehdään niistä yksi pitkä jono. Kokeillaan jaksetaanko loikkia/ottaa pitkiä harppauksia koko keppijonon matka.

Teksti: Marjut Dimitrow

Saavutettavuusseloste